En defensa de la llengua i la nació

per
Coordinadora Nacional
25/3/2022

Avui, de manera traïdora, hem conegut que Junts per Catalunya i Esquerra Republicana —partits autodenominats independentistes— han presentat una proposició, conjuntament amb les sucursals catalanes del PSOE i Podemos, per reformar l’article 21 de la llei de política lingüística. Grosso modo, la modificació consisteix a equiparar el català i el castellà com a llengües vehiculars de l'ensenyament al Principat, això sí, amb el “centre de gravetat lingüística” posat en la primera. El fet d'emprar metàfores com ara aquesta no és una altra manera de camuflar la voluntat del Govern per esquivar el conflicte polític i jurídic amb l'Estat. En aquest sentit, cal recordar que abans de la sentència del TSJC, que dictaminava l'obligació d'assegurar un 25% de castellà a les aules, la presència de la llengua d'imposició castellana ja estava massa garantida i sobrerepresentada. És un fet empíricament constatable que la coneguda immersió —un model d'èxit en els seus inicis— fa temps que no s'aplica per la inacció i la deixadesa dels polítics que diuen defensar la llengua i la nació catalanes.

Amb tot, el rerefons de la qüestió és estructural. La política de resistència i contingència empresa d'ençà dels últims anys a les files independentistes ha estat nefasta pel país. Mentre alguns fan negoci amb el poc poder que encara ostenta la Generalitat, d'altres s'enfronten a la repressió ferotge dels aparells de l'Estat. Amb la proposta d'avui, el Govern torna a carregar, altra vegada, l'arma de la dissidència als centres educatius i a la societat civil.

Per tots aquests motius i d'altres, la Federació Nacional d'Estudiants de Catalunya:

• Exigeix que els partits assumeixin responsabilitats i facin autocrítica més enllà de proclames buides i jugades mestres que només ens han fet retrocedir mentre se'ns imposava un marc espanyol.

• Reclama als partits ditament independentistes que cessin qualsevol pacte amb partits espanyols que tan sols volen minar i anihilar la consciència nacional del poble català.• Espera la fiscalització de les joventuts dels partits i d'entitats de la societat civil —algunes sumides en un silenci eixordador— davant els atacs a la nostra identitat.

• Fa una crida a la societat civil a no permetre l'enèsima deslleialtat dels partits envers el poble de Catalunya.

• Crida a la desobediència, individual i col·lectiva, davant de qualsevol sentència espanyola o decret català que vulgui dinamitar un element tan fonamental com la llengua, ja prou castigada per dinàmiques demogràfiques, econòmiques i polítiques.

Finalment, la FNEC insta tots els estudiants a fer-se dignes de Catalunya i a protegir la llengua davant la pretensió dels partits del govern de Catalunya de sotmetre’s a la submissió de l’Estat i renunciar a la protecció que la nostra llengua, símbol d’identitat, mereix i requereix