Article

Comunicat respecte el projecte de reial decret que modifica els àmbits de coneixement universitaris

per
Coordinadora Nacional
1/5/2023

Recentment, la premsa del país ha informat de la voluntat del Ministeri d’Universitats d’aprovar un nou Reial Decret per tal de reorganitzar els àmbits de coneixement a efectes de l’adscripció dels llocs de treball del professorat universitari, que tindria, com a conseqüència, la dissolució de Filologia Catalana en un nou àmbit de coneixement anomenat “Lenguas modernas y sus literaturas”, relegant-la a un segon pla.

En vista dels fets, des de la Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya volem expressar la nostra indignació per una modificació que suposaria un retrocés històric dels estudis de filologia catalana. L’aprovació d’aquest Reial Decret, elaborat de manera completament opaca, tot i que no afectaria de manera directa en el contingut docent impartit a les aules, sí que n’alteraria la formació necessària per poder ser-ne professor, rebaixant-ne, un cop més, l’exigència.

Aquest decret deriva de forma directa de la Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU), una reforma legislativa a la qual la FNEC ja es va oposar en el seu moment degut, entre altres, al seu caràcter centralitzador i a la seva opacitat, dos aspectes que, de nou, es repeteixen en aquesta nova proposta de reforma.

Des de la FNEC, com a entitat fermament nacionalista i defensora de la llengua i del país, veiem això com el que realment és: un intent d’invisibilitzar la disciplina i de treure-li prestigi acadèmic, és a dir, un enèsim atac contra la llengua pròpia de Catalunya per part de l’estat espanyol.

En aquest sentit, volem expressar tota la nostra solidaritat i suport als professors universitaris de l’àmbit de filologia catalana, així com expressar el nostre rebuig frontal a la tendència centralitzadora del Ministeri d’Universitats.

Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya

Barcelona, 2 de maig de 2023